Wandelen langs de Ganges en feestvieren - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu Wandelen langs de Ganges en feestvieren - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu

Wandelen langs de Ganges en feestvieren

Door: nettylex

Blijf op de hoogte en volg Netty Lex

21 December 2014 | India, Rāmnagar

Lieve Allemaal,

Op de eerste plaats allen hartelijk bedankt voor de lieve wensen voor mijn verjaardag, onze huwelijksdag en alle leuke reacties.

Het is zondagochtend, nog heel vroeg en we lopen met zestien kinderen, hand aan hand, langs de Ganges. Daarmee zijn wij als groep een bezienswaardigheid zowel voor de Indiers als voor de toeristen. De kinderen waarmee we dit uitstapje maken zijn de jongste meisjes van de Little Star School. De oudsten mogen niet mee want die moeten studeren voor de examens. We lopen langs de grootste attractie van Varanasi; de Ghats, een verzameling van inhammen met met trappen die hoog oplopen naar de vele tempels in de oude stad.

Op de terugweg zagen we dat er een bijeenkomst was aan de Ganges met veel scholen die aktieborden droegen; Clean India, Green India. Ook veel dans en muziek .Wij hebben met de kinderen op de trappen van de Ganges gezeten om dit allemaal goed te bekijken. Zelfs de t.v was erbij. Er wordt nu dag en nacht gewerkt om de Ghats schoon te maken! De reden daarvoor lazen we in de krant; president Modi komt op 25 december naar Varanasi, en misschien wil de stad nu een voorbeeld zijn voor alle andere steden. In ieder geval wordt er veel aandacht geschonken aan het schoonmaken van de stad, er staan in het centrum al een aantal vuilnisbakken en de man die thee verkoopt, vertelt met gebaren dat we de bekertjes in de vuinisbak moeten moeten doen! Ook zien we af en toe iemand die met een karretje het bijeen geveegde vuil in het karretje schept, dat is echt nieuw hier. Positief, want er is een begin, en dat is heel erg nodig!!

Mijn verjaardag hebben Lex en ik samen gevierd, een mooie wandeling door de stad met bezoeken aan tempels en een heerlijke massage. Onze huwelijksdag hebben we op school gevierd, met de kinderen, heerlijk taart, thee en natuurlijk dansen op Indiase muziek. We kregen bloemen, van Asha en de kinderen hadden een poster gemaakt met onze namen erop en mooi versierd “ For Aunty Neti and Uncle Lex”. Het was heel fijn om dat zo te vieren, ook al zijn we zo ver van iedereen vandaan.

Op school heeft Netty met de kinderen, met andere volunteers en soms alleen alle kerstkaarten klaar gemaakt. Eerst waren het er twintig, toen veertig en zo kwamen er steeds weer nieuwe adressen bij die een kerstkaart van school krijgen. Vandaag zouden alle honderd (!) kaarten verzonden worden, maar helaas, de postzegels waren op. Dus maandag zal een nieuwe poging worden gedaan...

Lex is druk in de weer met het maken van foto’s, gesprekken met leraren en leerlingen om zo informatie te verzamelen voor het boek(je) te over de school. Het is jammer dat we geen Hindi spreken maar gelukkig is er Rishie, de dochter van de directrice Asha. Zij is lerares Engels en steeds erbij is om het taalprobleem op te lossen. . De avonden zijn kort want is het koud en de warmste plek is dan onder de dekens! We vervelen ons dus geen moment.
Wij wensen ieder hele fijne kerstdagen en kerstvakantie toe.

Liefs, Netty en Lex

• 21 December 2014 - 11:37

Mieke En Gabriel:

Lieve Netty en Lex.
    Na het lezen van jullie verslag, hebben we Varnasi Ghats eens opgezocht om te zien waar jullie met de kinderen op de trappen aan de border van de Ganges gezeten hebben.
    Wat een schilderachtige plaatjes en wat een prachtige kleuren allemaal.
    Heel fijn dat de mensen zich bewust gaan worden dat het schoonhouden van de stad zo belangrijk is.
    We zien weer uit naar het volgende verslag. Liefs Mieke en Gabriel.

• 21 December 2014 - 16:45

Nelleke:

Lieve Netty en Lex,
    wat leuk dat jullie al die festiviteiten ook samen met de kinderen hebben kunnen vieren. De foto's geven een mooi beeld en ook die vrolijke kinderen. Fijn hoor dat jullie ons zo mee nemen op jullie tocht!
    Alle goeds en tot gauw! Liefs, Aloys en Nelleke

• 21 December 2014 - 18:29

Herman En Henriette:

Hallo Netty en Lex
    Allereerst proficiat met je 71 ste verjaardag en je 46 ste huwelijksdag we houden het wel goed vol en willen het zo ook houden.
    Helaas heb ik geen verbinding kunnen krijgen ivm storing aan mijn computer maar heb nu weer post ontvangen.
    Fijn dat jullie zo worden verwend en kunnen genieten, van jullie een zo ver weg onderneming. Toevallig dat ik ook kennis heb mogen maken met de Rotary vereniging in Waalwijk ,toen ik nog werkte en weet dat zij heel veel goed werk leveren en dat allemaal uit liefdadigheid. Het is wel fijn dat jullie daar mooi werk kunnen doen en misschien wel een thuis voelen.
    Maar India heeft ook zijn slechte kante heb ik op de tv gezien.
    Wens Lex veel sterkte met zijn boek schrijven ik weet wat het is en heeft heel veel tijd nodig.

Wij wensen jullie van uit Elshout gezellige kerst dagen en een gezond 2015
    Herman en Henriette

• 21 December 2014 - 20:37

Piet En Hanneke :

We lezen jullie belevenissen, maar ook van jullie evenementen. Onze hartelijke gelukwensen en nog een prettige en nuttige tijd daar. Met hartelijke groet.

• 22 December 2014 - 10:04

Frank En Caroline:

Oeps ! Door al die drukte en rare dagen helemaal vergeten: Nog van harte gefeliciteerd Netty met je verjaardag en allebei met jullie huwelijksdag ! Nog vele gelukkige jaren samen in goede gezondheid, dat wensen we jullie (en kruip maar weer lekker saampjes onder de dekens...).

Groetjes uit Westervoort van Caroline en Frank

• 24 December 2014 - 19:36

Suzanne:

Goed idee Mieke en Gabriel om de Ghats op te zoeken op internet. Heel mooi om te zien inderdaad, en wat een andere wereldgezien vanuit onze bank bij de kerstboom.....
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen, je huwelijksdag vieren met de kinderen in India maakt het wel extra bijzonder! Goede kerstdagen en we lezen graag jullie volgende verhaal weer!
    Groetjes,
    Jeroen en Suzanne

• 24 December 2014 - 19:57

Rosa:

hoihoi
    Gefeliciteerd met jullie huwelijksdag!
    Leuk dat jullie jullie huwelijksdag het met de kindjes hebben gevierd.
    ik mis jullie al wel hoor!
    en ik wens jullie ook nog leuke kerstdagen en een gelukkig nieuw jaaar!

kussssies Rosa

• 25 December 2014 - 17:59

Alfred En Wil Klein:

Hallo Netty en Lex,

Leuk jullie verslag te lezen! Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, Netty, en met jullie huwelijksdag. Leuk, die daar met de kinderen te vieren! Wij wensen jullie fijne kerstdagen; die zullen zeker heel anders gevierd worden dan hier. Voor het nieuwe jaar eerst nog een mooie tijd in India en natuurlijk ook daarna het allerbeste, vooral gezondheid.
    Groetjes, Alfred en Wil