De stad uit met Rotary - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu De stad uit met Rotary - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu

De stad uit met Rotary

Door: nettylex

Blijf op de hoogte en volg Netty Lex

13 December 2014 | India, Rāmnagar

Het is even wennen aan de indeling van de week hier. De school gaat gewoon door op zaterdagochtend. Om 1 uur ‘s middags zijn de kinderen vrij tot maandag. Maar de winkeltjes zijn op zondag gewoon open en de drukte op de straat is hetzelfde als door de week.

Wij hadden op onze eerste zondag een leuk uitstapje naar een dorpje, een half uur rijden van de stad. We mochten meerijden in een grote auto van een meneer van de Varanasi Rotary. Het is net als in Nederland een vrij elitaire club. Maar samen met de Rotary van Roozendaal (NB) hebben ze afgelopen jaar de LSS geholpen met de inrichting van een klaslokaal en met de inrichting van het computer lokaal. Over die hulp valt nog wel wat meer te vertellen, maar allah, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Dus, mooi dat het lokaal er is en mooi dat mensen van hier zich mede bekommeren om de school.
Asha en Pierre leek het een goed idee om ook lid te worden van de Rotary; het kan een belangrijk netwerk zijn voor ondersteuning van de school. Zo kwamen wij als gast, daar ook met de Rotary in contact. De bedoeling van het dorp bezoeken was het geven van hulp. Bouwen van toiletten en gratis medische hulp door enkele specialisten die hebben toegezegd het dorp regelmatig te bezoeken. De dorpsschool had al eerder ondersteuning gekregen. Op het dorpsplein zitten de dorpsbewoners op de grond en de weldoeners uit de stad, inclusief wij, op stoelen daaromheen. In lange toespraken, in Hindi natuurlijk, wordt uitgelegd wat voor goeds het dorp staat te wachten. Natuurlijk heel mooi dat deze mensen van Rotary zich zo vrijwillig inspannen iets voor de minder bedeelden te doen. Tegelijkertijd bekruipt ons het gevoel van liefdadigheid op een wat genante manier. Wat nog versterkt wordt als oude kleren uitgedeeld worden.

Hier wordt het steeds een beetje kouder, niet overdag, dan is het heerlijk, maar s,avonds gaan we soms om 20.30 naar bed, lekker lezen , er is geen verwarming, wel warme dekens. De mensen die buiten slapen zitten , gewikkeld, in dekens bij een vuurtje!

Er is van alles te doen op school, waar we voor ingezet worden,Asha wilde dat ik (Netty) 50 Kerst en Nieuwjaars kaarten zou maken met de hostelkinderen voor de sponsors en vrijwilligers die er gewerkt hebben en net als wij regelmatig terug komen. Ze komen van all over de world. Ik heb van alles gekocht en ben met groepjes aan de slag gegaan, een hele klus, zaterdag is de laatste dag om er aan werken, het is best een leuk resultaat . Dan alle adressen bij elkaar zoeken....ergens in een map, gelukkig is er een vrijwilliger, die dat weer gaat doen, zo werk je ook nog mooi samen.

Lex gaat een boek maken,over de Little Stars School, en de vrijwilligers.
Verder is er elke morgen om 6 uur op loopafstand een licht-ceremonie, een live concert met dans ,zang, en sitar muziek. Het is een religieuse liturgie waarmee de dag wordt ingewijd. Daarna yoga bij de Ganges dat gebeurt zittend, op je stoel of op de grond, veel ademhalings oefeningen waar bijna uitsluitend Indiers aan deelnemen. Het is leuk om te zien en mee te doen! De echte yoga doen we bij het hotel.

Pierre zit bijna de hele dag bij de bouw van de nieuwe school, steeds wordt er bij gebouwd. En niet alleen bij de school, overal verschijnen er nieuwe gebouwen, soms een herrie , timmeren ,boren, auto,s rijden af en aan! Ook bij ons, soms zelfs ‘s nachts.
Het blijft heel bijzonder, en we ontmoeten aparte mensen, zoals Hari Krisna man uit Israel, een Alchemist uit India die in Wageningen heft gestudeerd, mensen uit Singapor die door Pierre op school zijn rondgeleid, enzovoort. Het blijft boeiend en we voelen ons goed.

Bedankt voor de leuke reacties en we wensen ieder een goede voorbereiding op de komende feestdagen.

Lex gaat een boek maken,over de Little Stars School, en de vrijwilligers.

• 13 December 2014 - 16:44

Piet En Hanneke, :

Jullie bericht weer met belangstelling gelezen. We hopen dat jullie nog veel goed en nuttig werk daar kunnen doen.
    Met hartelijke groet,

• 13 December 2014 - 16:54

Mieke En Gabriel:

Lieve Netty en Lex.
    Dat was weer een heel indrukwekkend verslag.
    Wat hebben jullie het alweer lekker druk en wat is er toch veel te doen.
    Leuk dat we dat zo uitgebreid kunnen mee beleven.
    Ja, wij kennen de Rotary via Paul en die verwezenlijken ook dat soort projecten, net zoals bij jullie.
    Wij hebben vandaag onze kerstverlichting op het terras aangebracht
    en met al die lichtjes ziet het er weer wat vrolijker uit in dat saaie Hollandse weer.
    Lieve groetjes en we zien uit naar het volgende verslag.
    Mieke en Gabriel.

• 13 December 2014 - 17:45

Suzanne:

Hoi papa en mama,
    Leuk weer om uitgebreid te lezen waar jullie mee bezig zijn!
    Groetjes,
    Suzanne

• 13 December 2014 - 20:28

Aloys En Nelleke:

Lieve Netty en Lex,
    Wat mooi, jullie nieuwe verslag, zo beeldend geschreven. Fijn dat de bouw van de school goed verloopt.We zouden jullie wel willen zien, 's morgens aan de Ganges. En de kaarten die Netty met de kinderen maakt!
    Alle goeds voor jullie en veel liefs, Aloys en Nelleke

• 14 December 2014 - 17:35

Joke Arendse:

Dag Lex en Netty

Wij lezen jullie verslagen weer met veel belangstelling.
    Wat is het toch fijn om jullie zo vanaf grote afstand te kunnen volgen. Zoals jullie het beschrijven gaat het echt voor ons leven.
    Netty, jouw verjaardag komt er aan.
    Wij wensen jullie een gezellige verjaardag. Misschien wel met speciale rituelen van het land erbij?
    Maar bovenal wensen we je een gezond nieuw jaar toe.
    groeten van Marianne en Joke

• 15 December 2014 - 10:11

Frank En Caroline:

hallo Netty en Lex,
    Mooi verslag ! Wat maken jullie veel mee en wat doen jullie veel !
    Jullie agenda is overvol en wij zijn elke keer weer benieuwd wat jullie de komende dagen gaan doen.
    Caroline is ook onder de indruk van jullie enthousiasme en werklust en het feit dat jullie je dromen
    proberen waar te maken, in combinatie met het goede werk voor de mensen in (in dit geval) India.
    Petje af!
    Nog een fijne tijd en alvast prettige feestdagen.
    Frank en Caroline

• 15 December 2014 - 14:26

Herman En Ineke:

Hallo broertje en schoonzus, ik ben een beetje laat maar toch.
    Jullie zijn goed bezig ,leuk om de verhalen te lezen en soms kunnen we ons inbeelden hoe jullie daar in die mensenmassa rondlopen.Af en toe krijgen we beelden uit India op de televisie.
    Fijne feestdagen en tot gauw (mail)
    Herman , Ineke

• 16 December 2014 - 06:02

Carla Meyer:

Hi lex en netty,
    Dank je voor de reis brief die net aankwam..Wat een leuk verslag van jullie ervaringen.Zou je een mogelijke volgende brief naar henk,s e-mail kunnen sturen,dan kan ik de photo,s beter zien.Veel succes met jullie werk,nogmaals proficiat netty liefs carla

• 16 December 2014 - 08:28

Kick:

Lieve Netty en Lex,

Fijn om jullie belevenissen zo uitgebreid te kunnen volgen. Geeft een mooie indruk van het leven daar.
    Netty uiteraard van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ik voeg daaraan toe dat ik hoop jullie aanstaande vrijdag de 45-jarige verbintenis op een mooie wijze kunnen vieren. Liefs Kick.

• 16 December 2014 - 12:01

Co En Nel:

Lieve Netty

van harte gefeliciteerd met de dag van morgen,je verjaardag!

Lex :ook van harte gefeliciteerd.

Lieve Netty en Lex,

van harte gefeliciteerd met jullie dag van 19 dec.!

Ons beider liefs voor jullie,

Co en Nel

• 16 December 2014 - 16:14

Mieke:

Lieve Netty proficiat met je verjaardag. Er zijn al vele landen waar je je verjaardag gevierd hebt.
    Zoek een mooie plaats aan de Ganges en maak een wens.
    Lieve Lex en Netty ook voor 19 december gefeliciteerd. Dat hebben jullie toch maar samen mooi geflikt.
    Mooi paar, fijn dat jullie nog steeds samen zo genieten.

Ook Gabriel wenst jullie heel veel geluk.
    Lieve groetjes en knuffels, Mieke.

• 16 December 2014 - 18:58

Joke De Haan:

Dag lieve Lex en Netty wat boeiend om een stukje met jullie mee te kunnen reizen via de verslagen. En vandaag ook nog jarig Netty!!! Van harte proficiat wij drinken er hier een op jullie. Hier blijft alles redelijk stabiel.
    Liefs Andre en Joke

• 17 December 2014 - 08:47

Jackie:

Hallo Netty en Lex,

Net jullie mail adres gekregen. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag , Netty.
    Heel veel gezonde en gelukkige jaren samen met elkaar.Een hele leuke dag gewenst.
    Heel veel liefs van Jackie, Jesse en Lars

• 17 December 2014 - 15:18

Aloys En Nelleke:

Lieve Netty en Lex,
    Van harte sturen we je en jullie onze allerbeste wensen voor je nieuwe jaar. En natuurlijk een gezellige dag, bijzonder nu wellicht met Indiase rituelen. En dan vrijdag ook nog jullie 45e trouwdag. Jullie zijn een pracht stel! Daar genieten we van mee. Veel liefs en tot gauw weer, Aloys en Nelleke