Kunst en kerken kijken aan het strand in tropisch - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu Kunst en kerken kijken aan het strand in tropisch - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu

Kunst en kerken kijken aan het strand in tropisch

Blijf op de hoogte en volg Netty Lex

07 Februari 2015 | India, Rāmnagar

Lieve allemaal,

Wel bedankt voor jullie reacties. Ondanks een slechte Internet verbinding lukt het toch om de belangrijkste berichten door te krijgen en weg te sturen

We hadden in Kochi voor twee weken ons gezellige guest house besproken. Omdat het nu hoog seizoen is, bleek na die twee weken daar geen plaats meer te zijn. Sheeba de hospita van het guest house wist wel een oplossing. Ze kende nog iemand die een huisje aan zee had. Vijftig kilometer van Kochi, vlak bij de andere grote atractie van India, de backwaters, dat is een soort Giethoorn in het groot. Negenhonderd kilometre lange kanalen, meren en plassen allemaal onderling verbonden.
In dat vakantiehuisje zitten we nu voor een week. Een prachtige plek. Een huisje met veranda, palmbomen en op een steenworp afstand de zee. Iedere ochtend zetten we onze gewoonte voort om op het strand yoga oefeningen te doen en daarna te zwemmen.

Het bijzondere is verder dat hier niets te doen is. Geen internet, geen restaurant, geen toeristen. De mensen groeten ons allen zeer vriendelijk. Want mensen, die zijn er wel. We worden verzorgd met eten en drinken door een ouder echtpaar (oud? Wij zijn ouder dan zij...) en om om ons heen liggen de boten en de huisjes van de vissers. Het zijn tengere mannen met snorren en doeken om hoofd en lendenen. Ze hebben de ernstige gezichten van onze opa’s uit het begin van de vorige eeuw.

Vanochtend ontdekten we al fietsend een prachtige kerk. De streek is hier zeer katholiek en de kerken doen denken die in Spanje of Italië. Al om vier uur ‘s nachts horen we het zingen en vanochtend zag ik een van de vissers met gebogen hoofd en gevouwen handen op het strand richting zee bidden.
Na een paar dagen ontdekten we ook nog een Resort met een paar vakantiehuisjes, en nog veel belangrijker met wifi. Vandaar dat je deze brief toch kunt lezen

En dan de ondergaande ZON....elke dag , iedere avond, altijd anders,
ENORME FANTASTISCHE SCHILDERIJEN AAN DE HEMEL. WE KIJKEN MET BEWONDERING!!!!!

Komende woensdag gaan we deze plek vol rust en schoonheid weer verlaten. We gaan dan terug naar Kochi tot 20 februari. Daarna nog een paar dagen Delhi, misschien naar de Taj Mahal en dan vliegen we op 24 februari weer naar huis.
Kochi kennen we al redelijk goed. Maar door die Biennale zal het ons niet gaan vervelen. Er zijn films, muziekuitvoeringen, lezingen en tentoonstellingen op tenminste een tiental verschillende plaatsen Het thema is ruimte en tijd – zowel scholieren, studenten en kunstenaars uit de hele wereld hebben daar vorm aan gegeven, heel creatief, heel boeiend om dat weer mee te kunnen maken. Er is een web site, als je meer wilt weten over deze Biennale dan moet je hier kijken.

Niet alleen kunst hebben we hier bewonderd. Dichtbij Fort Kochi, in Ernakulam, een stad met meer dan een miljoen inwoners die je met de veerboot kunt bereiken, maakten we een Hindu ceremonie mee. Daar hadden we al heel wat van gezien in Hindu stad Varanasi maar deze is heel bijzonder door de olifanten en de muziek. Urenlang wordt op trommels geslagen en op hoorns geblazen terwijl op de achtergrond zeven jonge mannen op de met goud beklede olifanten staan. Ze voeren gelijktijdig dezelfde zwaai beweging uit met waaiers en andere voorwerpen.

We hebben (tot nu toe) een gewelige tijd in India gehad. Eerst in Varanasi, met Pierre, Asha en de school. Daarna in de warmte van zuid India. Hier zijn we een buitenbeentje ten opzichte van de andere toeristen. Wij blijven enkele weken op dezelfde plek, anderen slechts enkele dagen., dan reizen ze weer verder. De rust die ons dat geeft, is heel goed bevallen. Nu gaan onze gedachten uit naar huis, bijvoorbeeld naar An Berlin die schreef; ik mis jullie. Komen jullie morgen? Bijna morgen dus.
We voelen ons happy and healthy.
Liefs van ons allebei,

Netty en Lex

• 07 Februari 2015 - 09:28

Aloys En Nelleke:

Heerlijk om te horen dat jullie zo genieten. Jullie beschrijving is weer zo beeldend, prachtig hoor. Nog hele fijne weken en dan weer tot ziens!

• 07 Februari 2015 - 10:59

Mieke En Gabriel:

Lieve Netty en Lex,
    We hebben weer genoten van jullie geweldige verslag. Zo maken we de reis een beetje met jullie mee.
    Wat heerlijk dat jullie nu even een paar 'vakantie' weken hebben. Het huis aan zee is een droom van Netty.
    Nog even en dan zijn jullie weer met beide benen de kouwe grond in Nederland, met een rugzak vol ervaringen en mooie herinneringen.
    Kom veilig naar huis.
    Liefs Mieke en Gabriel.

• 07 Februari 2015 - 20:25

Ria En Hans De Vette:

Heerlijk om jullie verhaal te lezen ook omdat hetze verschilt van onze ervaringen op dit moment.
    We zitten aan de Costa Blanca om te ervaren of overwinteren in een warm land iets voor ons is!
    Nou dat is het niet, want we vinden het veel te koud en winderig en ook het vele publiek bestaat uit ouderen die elkaar allemaal opzoeken en verder niks doen dan kijken en zitten.
    Wel interssant om te vergelijken met jullie reis en ervaringen, wij blijven dan toch liever in Rhenen en hebben daar nog volop activiteiten en sociale contacten; niet zo spectaculair, maar wel nuttig en zinnig ook voor je medemens.
    Volgende maand komt onze schoondochter die vorig jaar in Malta getrouwd is met onze zoon Olaf naar Nederland (als ze tenminste haar inburgeringsexamen haalt) en dan begint er voor ons ook weer een nieuwe en hopelijk leuke en mooie periode in ons leven en vergeten we alle ( kleine en grote) ongemakken, die soms gaan overheersen!

Heel veel warmte jullie toegewenst van ons uit Rhenen.

• 08 Februari 2015 - 10:12

Kick:

Mooi verslag van jullie ervaringen.
    Geniet nog volop van de resterende tijd en hoop jullie binnen niet te lange tijd weer in goede gezondheid te ontmoeten.

Liefs uit Bennekom.

• 10 Februari 2015 - 18:37

Suzanne:

Hoi papa en mama,
    Heel leuk om weer een uitgebreid verslag te lezen met alles wat jullie meemaken. Veel (kunst) plezier nog in Kochin en tot bels!
    Suzanne

• 11 Februari 2015 - 10:32

Alfred En Wil Klein:

Hartelijk dank voor jullie uitvoerig reisverslag. Wat heerlijk, dat jullie nu een tijd lang ontspannen kunnen, dat zijn momenten die je nooit vergeet. Wij hadden dezelfde ervaring, toen wij in ons hotel aan de oever van de backwaters aankwamen: een paradijs! Vanaf ons balkon hadden we een fantastisch uitzicht op de oevers met kokospalmen en 's morgens werden we om 4 uur gewekt door prachtige muziek die uit kleine kerkjes of tempeltjes uit het bos op de andere oever kwam. Ook een tochtje op een huisboot over de backwaters was een belevenis. Zoals alle andere toeristen waren wij er maar een paar dagen, maar we hadden best langer willen blijven! Jullie nog heel fijne dagen en tot gauw! Alfred en Wil