Koud, koud, koud, warm, warm, heet! - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu Koud, koud, koud, warm, warm, heet! - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu

Koud, koud, koud, warm, warm, heet!

Door: nettylex

Blijf op de hoogte en volg Netty Lex

26 Januari 2015 | India, Rāmnagar

Lieve Allemaal, allen weer heel hartelijk bedankt, voor de lieve wensen en reacties op onze nieuwsbrief. Het is altijd weer fijn om te horen wat er zich op het thuisfront afspeelt.

Het hoogtepunt , was wel de verjaardag van Pierre. Wat hij allemaal doet en deed voor de school is ongelooflijk. Hij is zeven dagen in de week bezig met, letterlijk en figuurlijk, het opbouwen van de school. Om te tonen hoe dankbaar de school is, werd een groot feest georganiseerd ter gelegenheid van zijn verjaardag. Op 19 januari werd Pierre 70 jaar en iedereen was bezig in het geheim wat te organiseren. De meisjes natuurlijk dansen met de dansleraar en ik had gedacht om het lied lang zal hij leven in te studeren met de hostelgirls. Ze vonden het zo leuk, en ze deden het zo goed dat ze ook nog Ge Fe Li Ci Teerd, wilden zeggen tegen Pierre. Het was ontroerend om te zien hoe enthousiast de meisjes voor Pierre Uncle zongen. Alle docenten waren er ook bij en Asha natuurlijk. Een dag van te voren vroeg Asha of we een toneelstukje wilde doen voor Pierre. We hebben er over nagedacht en het is erg leuk geworden, er werd veel gelachen. Daarna heerlijk eten met elkaar. Pierre heeft er erg van genoten met iedereen die aan wezig was.

De avond voor we weggingen hebben we een schitterend concert meegemaakt in een mooie zaal van een duur hotel. Een Italiaan, die in Varanasi klassieke muziek studeerde, en twee Indische musici op oude muziekinstrumenten voerden dit concert uit. En het andere aangenam; het was er heerlijk warm!

We hebben een fijn afscheid gehad met de hostelgirls van de Little starschool. We hadden veel foto’s gemaakt van ieder kind van de uitstapjes en de festiviteiten die we met hen hebben meegemaakt. De foto’s kunnen ze bewaren in een persoonlijke map wat natuurlijk heel belangrijk is voor hen. Samen lekker fruit klaar gemaakt en mandela tekeningen ingekleurd. De vraag komen jullie volgend jaar weer terug, werd steeds maar weer gesteld. Ik ging met een heel goed gevoel naar ons hotel terug. Op de laatste dag heb ik nog bij allle toiletten flessen met Detlot neer gezet! Het was weer een heerlijke tijd op de school van Asha en Pierre, en wie weet gaan we nog een keer terug.

Fort Kochin, Kerala

Bijna anderhalve maand lang hebben we in Varanasi met dikke winterjassen en mutsen op gelopen. Nu schrijven we deze brief in zomerkleren bij een temperatuur van rond de dertig graden. Hoe is het zo gekomen?

Woensdag 21 januari stapten we weer in het vliegtuig om na een tussenlanding in Bombay, te vliegen naar Kochi in de regio Kerala, helemaal in het zuiden van India, aan de Arabische Zee. Al in december hadden we vanuit onze hotelkamer in Varanasi deze reis geregeld. Met onze winterjassen en truien nog in de hand, stapten we in Kochi in de taxi, bij een temperatuur van dertig graden en dat om negen uur ‘s avonds. De twee dagen daarna hebben we ons tempo moeten aanpassen aan deze nieuwe omgeving. Drie keer per dag douchen, veel drinken en niet te veel doen. Na een paar dagen zijn we eraan gewend en kunnen we van dit tropisch weer genieten.

Kochin is heel anders dan Varanasi en dat betreft niet alleen het klimaat. Wat ons allereerst opvalt, is dat het schoon is, althans in vergelijking met Varanasi. De mensen spreken een andere taal dan Hindi; er staan kerken van veel verschillende geloven; vooral christelijk maar ook islam en joods. Onze voorouders zijn hier al eerder geweest, vanaf de zestiende eeuw. Dat is nog te zien aan het Dutch cemetery en Dutch Palace.

We overnachten in het Bethlehem guest house in Fort Kochin dat, met de fietsen die we inmiddels gehuurd hebben, vijf minuten rijden is van de zee. Daar gaan we ‘s morgens heen rond 7 uur om wat yoga oefeningen te doen die we daarvoor in de Yoga Mandir geleerd hebben. Het is dan een fantastische temperatuur en het strand is vol met voetballende jongens en mensen die een ochtendwandeling maken.

We hebben geluk met het tijdstip dat we hier zijn gekomen, er is een biennale (Whorled explorations). Het is een prachtige tentoonstelling rondom het thema ruimte en tijd. Zowel video’s uit de populaire wetenschap als van veel kunstenaars zijn er te bewonderen. Langs het strand staan bijzondere objecten, maar niet alleen daar; verspreid over de hele stad zijn tentoonstellingen. Zondag waren we in een soort havengebouw, het centrum van de expositie, met werk van heel veel kunstenaars, waaronder ook Nederlanders.

Vandaag is een rustdag. Netty en ik schrijven nu deze nieuwsbrief op het dakterras van ons guesthouse. Er is een hangmat, rieten stoelen, een rieten dak en uitzicht op de palmbomen rondom ons heen met het geluid van veel vogels (helaas vooral kraaien). Het lijkt erop dat we nu echt vakantie hebben. Dus met lieve vakantiegroeten uit Kochi, India!

• 26 Januari 2015 - 14:40

Herman Hogenbosch:

Hallo Netty, Lex,
    Jullie beleven heel leuke avonturen,dat is nog eens wat anders dan naar ALBERT hEIJN gaan!
    Wat is koud? Hier zie je niemand meer op de fiets zo koud is het,maar dat is allemaal maar relatief
    Hoe lang heb je nou vakantie en duik je de zee in?
    Feliciteer Pierre namens Ineke en mij.Laaat hem op z'n gezondheid letten met dat bouwvakken.

Groeten en nog ruim een maand, he?
    Ineke en Herman

• 26 Januari 2015 - 18:04

Gabriel:

Hallo Netty en Lex,

Het is iedere keer weer een belevenis om jullie verslagen te lezen. Zo ook deze keer weer.
    Wat leven jullie daar toch in een bijzondere wereld en de indrukken die jullie daar opdoen moeten onvergetelijk zijn. Ook de foto's waren weer zeer fraai.
    Feliciteer Pierre van mij en hij zal zich zo'n geweldig verjaardagsfeest vast nog lang heugen.
    Heerlijk vanuit die kou naar die weldadige 30 graden-temperatuur. Om jaloers op te worden vanuit koud en sneeuwblubberend Nederland.
    Groetjes, Gabriel.

• 26 Januari 2015 - 20:54

Alfred En Wil Klein:

Hallo Netty en Lex,
    Weer bedankt voor jullie uitvoerig bericht. Wat een overeenkomst met onze reis twee jaar geleden! Wij zijn op 18 januari van het noorden van India naar Kochin gevlogen en ook hetzelfde temperatuurverschil meegemaakt. We kunnen ons dus heel goed voorstellen, hoe jullie het daar hebben. Ook wij heben het Dutch Palace, Fort Kochin en de joodse gemeente bezocht. Dus kunnen we, als jullie weer hier zijn, onze ervaringen uitwisselen. Nog fijne dagen en tot gauw,
    Alfred en Wil

• 26 Januari 2015 - 21:53

Suzanne:

Hoi papa en mama,
    Blij dat jullie gewend zijn aan het warme weer en hopelijk slapen jullie nu ook goed. Mazzel dat er een Biennale is in Kochin! Leuke foto's weer, geniet van alles daar!
    Groetjes,
    Suzanne

• 27 Januari 2015 - 13:12

Wim:

Hallo Netty en Lex,

Wat maken jullie mooie en fijne dingen mee.
    Sterke en stoere mensen zijn jullie.
    Nog een heerlijk tijd in India toegewenst.
    Liefs en groetjes Wim en Lies

• 03 Februari 2015 - 05:56

CARLA MEYER:

Lieve Lex en Netty,Fijn te horen dat de temperatuur beter is dan in Varanasi.Ik had echt met je te doen toen ik de foto zag van Lex in dat hotel met muts en wanten.Als het mogelijk was had ik je wat heerlijke warme fleece gestuurd!Geniet van Kochi vooral met al die tentoonstellingen.Veel liefs Carla