Het heilige koe hotel - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu Het heilige koe hotel - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Netty Lex Hogenbosch - WaarBenJij.nu

Het heilige koe hotel

Door: nettylex

Blijf op de hoogte en volg Netty Lex

14 Januari 2015 | India, Rāmnagar

Lieve allemaal,

Iedereen hartelijk dank voor de lieve reacties.
Rond de jaarwisseling zijn we in Varanasi verhuisd. We moesten weg uit onze mooie Ashram en verhuisden naar een hotel in de buurt. In de ochtend stonden we daar vreemd te kijken toen we bij ons hotel aankwamen en een levensgrote koe zich door de smalle deur zagen wringen. Die liep onverstoorbaar over het marmer naar een klein altaar. Daar gaat zijn grote tong als een stofzuiger over alle bloemen en offergaven, bestemd voor een van de vele Hindu-goden. Ach ja, zei de mevrouw van het hotel, die komt hier elke ochtend rond 10 uur…

Lex loopt de hele dag op school rond met een notitieboekje en een fototoestel. Samen met Rishi, de dochter van Asha de directrice, houdt hij gesprekken met leraren en leerlingen. De bedoeling is om dat allemaal samen te voegen tot een boekje over de school. Achterliggend doel is om potentiele donateurs te informeren over het schoolleven. Want donateurs zijn de enige inkomensbron van deze school met 900 leerlingen en 30 meisjes waarvan de school tevens hun tehuis is. Het zal nog wel even duren voordat het boekje klaar is, maar wie alvast een indruk wil krijgen van de school waar we werken, kan kijken op de web site ; http://littlestarsschool.org/index.html

Netty is bezig om lessen te geven aan kinderen van verschillende leeftijden over hygiene en gezondheidspreventie. Aan de grotere kinderen first aid lessen en het oefenen van wondverzorging. Sinds kort ook op de school van Father Francis. Daarnaast maken we uitstapjes met de hostel girls. Zondag gingen we naar het park, entrée 5 cent, om daar uit het stadsgewoel en in het groen, spelletjes te doen. Eerder had Netty 150 kerstkaarten gemaakt met enkele kinderen die talent en doorzettingsvermogen hebben. Met die kinderen zijn we naar het museum gegaan. Dat museum ligt op het universiteitsterrein, een half uur lopen. Maar er is hier heel goed openbaar vervoer. Elke paar minuten komt er een fietstaxi of een motortaxi voorbij. Dat zijn driewielers en als je flink propt dan kun je daar alle 6 kinderen plus Lex , Netty en de bestuurder in krijgen! Het was heel erg leuk om deze kinderen die nooit in een museum komen, daar te begeleiden. Ze waren zeer onder de indruk. Netty heeft ze gevraagd om enkele impressies te tekenen.

Elke ochtend is er aan de Ganges een ochtend ceremonie. Je moet er wel vroeg voor opstaan want het begin tom 6 uur. Het heet Arti en is een Hindu eredienst. Die wordt uitgevoerd door zeven jonge mannen, gekleed in het geel en donkerrood. Ze staan op een verhoging en maken gelijktijdig met een vlammende toorts bewegingen in alle windrichtingen terwijl een koor van jonge meisjes, gekleed in dezelfde kleuren, mantra’s zingt. Als dit gebeurt, komt de zon op boven de Ganges. Heel indrukwekkend.

En dan lezen we graag boeken die zich in India afspelen. Een boek wat we allebei erg mooi vonden was een boek van Thrity Umrigar, Waar de lucht de zee raakt ( The space between us).
Het eten is hier heerlijk al is dat bij Lex enkele keren niet goed gevallen. Misselijk en zo met diarree en dat terwijl we in ons heilige koe hotel een franse toilet hadden. Ja, het is niet iedere dag feest hier. Vandaag, woensdag, is het kiting day, dag met de vliegers. Voor de kinderen is dat ook een vakantiedag en dat vieren wij met hen mee.

In ons huidige, vertrouwde hotel met de mooie tuin, is de zeer professionele yoga leraar terug. Netty heeft van hem, samen met een heel aardige Japanse vrouw, haar eerste yoga les gehad. De laatste oefening is op je kop gaan staan. Zover heeft hij Netty nog niet gekregen, maar we zijn hier nog niet weg….

• 14 Januari 2015 - 12:35

Herman:

Leuk die koe,maar ga niet op je kop staan Netty . Groetjes
    Herman en Ineke

• 14 Januari 2015 - 15:11

Mieke:

Wat apart die koe, Pierre (zie foto) staat erbij of het heel normaal is, dat ze daar zo rond lopen.
    Een mooi initiatief om een boekje te maken over de school.
    De foto's van de mensen daar zijn heel kleurrijk. Kinderen zien er blij uit.
    Netty staat mooi in het straat beeld.
    Wat lief dat jullie zo met de kinderen optrekken en dat ze er spelenderwijs ook nog wat van leren.
    Trots op jullie. Daar hoef je niet voor op je kop te gaan staan.
    Liefs, Mieke.

• 24 Januari 2015 - 19:16

Jackie:

Wat een belevenissen!Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Heel veel groetjes van Jackie,Jesse en Lars